pembuka kata

pembuka kata

Monday, October 31, 2011

Disebalik tabir....Pekan Sabtu OYA..

Pekan sabtu oya memang sangat gah namanya di tanah Oya. Lokasinya yang bertempat di tepi sungai yang pada mulanya hanyalah tapak untk menanti feri ulang alik dari seberang. Apa yang ada di sana??Tentu orang tertanya-tanya.Pekan ini merupakan sebuah tempat berjual beli bagi warga penduduk di sana. Pekan kecil ini merupakan medan bagi setiap warga di sekitar oya untuk mencari rezeki dan menjana pendapatan. Bermula dari warga tua sehingga ke anak-anak kecil akan turut serta memeriahak pekan ini pada setiap hari sabtu.Namun, pengunjung yang bertandang ke sana tidak hanya pada warga Oya sahaja. Para pengunjung juga terdiri dari penduduk dari daerah yang lain seperti Igan, Matu, Daro, Dalat dan Mukah. Hal ini kerana semata-mata ingin membeli ikan dan sayur-sayuran segar. Para nelayan kebiasaannya akan berlabuh seawal 6 pagi bagi bersiap sedia untuk menjual hasil tangkapan mereka. Namun demikian, terdapat juga makanan-makanan yang dibuat sendiri oleh warga di situ..Antaranya ialah keropok ikan, kuih-kuih kampung, ikan-ikan kering yang dijemur dan ubat-ubatan tradisional. Malahan, terdapat juga penjual-penjual baju yang menjual baju dengan harga yang murah. Sebagai penghilang rasa dahaga, terdapat gerai-gerai yang menjual air dan kuih-muih sebagai juadah untuk dimakan ketika berkunjung ataupun ingin dibawa pulang untuk dijamah bersama keluarga.
Gambar ini merupakan golongan yang sentiasa bersiap sedia berkhidmat untuk mentadbir pengurusan perihal mengenai Pekan Sabtu Oya ini. Perkhidmatan mereka cukup sekadar dengan ucapan terimakasih daripada warga di situ sudah memadai. Mengapa saya katakan sebgaai perkhidmatan dan bukan pekerjaan?? Hal ini kerana, para jawatankuasa ini menghulurkan khidmat bakti mereka secara ikhlas tanpa bayaran gaji. Wawasan mereka ialah untuk memajukan tanah air sendiri, memberi peluang warga tempatan mencari rezeki, mengeratkan hubungan silaturahim sesama penduduk dan antara lainnya ialah untuk mengisi masa kosong anak-anak muda membantu ibubapa untuk berjual beli. Namun, hasil kudrat mereka ada yang membalas dengan terima kasih dan tidak kurang juga yang membalas dengan kritikan. Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui.

Berikut merupakan aktiviti-aktiviti yang telah dilaksanakan semata-mata untuk memeriahkan suasana desa di kawasan tersebut. Ini merupakan gambar ketika Pesta Mini Nelayan dijalankan.

Bot - bot nelayan bersiap sedia untuk memulakan acara.
Para pengunjung yang menyaksikan majlis lumba perahu berlangsung. Ada juga yang bersiap sedia dengan joran untuk menyertai pertandingan memancing.


Thursday, August 18, 2011

Tolong Ingatkan Si DIA'...

Tolong laa..... Tolongggg...

Tolong beritahu si dia, aku ada pesanan buatnya..

Tolong beritahu si dia, cinta agung adalah cintaNya..

Tolong beritahu si dia, cinta manusia bakal membuatnya alpa..

Tolong nasihati si dia, jangan menyintaiku lebih dari dia menyintai Yang Maha Esa..

Tolong nasihati si dia, jangan mengingatiku lebih dari dia mengingati Yang Maha Kuasa..

Tolong nasihati si dia, jangan mendoakanku lebih dari dia mendoakan ibu bapanya..

Tolong katakan pada si dia, dahulukan Allah kerana di situ ada syurga..

Tolong katakan pada si dia, dahulukan ibu bapanya kerana di telapak itu syurganya..

Tolong ingatkan si dia, aku terpikat kerana imannya bukan rupa..

Tolong ingatkan si dia, aku lebih cintakan zuhudnya bukan harta..

Tolong ingatkan si dia, aku kasihinya kerana santunnya..

Tolong tegur si dia, bila dia mula mengagungkan cinta manusia..

Tolong tegur si dia, bila dia tenggelam dalam angan-angannya..

Tolong tegur si dia, andai nafsu mengawal fikirannya..

Tolong sedarkan si dia, aku milik Yang Maha Esa..

Tolong sedarkan si dia, aku masih milik keluarga..

Tolong sedarkan si dia, tanggungjawabnya besar kepada keluarganya..

Tolong sabarkan si dia, usah ucap cinta di kala cita-cita belum terlaksana..

Tolong sabarkan si dia, andai diri ini enggan dirapati kerana menjaga batasan cinta..

Tolong sabarkan si dia, bila jarak mejadi penyebab bertambah rindunya..

Tolong pesan padanya, aku tidak mahu menjadi fitnah besar kepadanya..

Tolong pesan padanya, aku tak mahu menjadi punca kegagalannya..

Tolong pesan padanya, aku membiarkan Yang Esa menjaga dirinya..

Tolong khabarkan pada si dia, aku tidak mahu melekakan dia..

Tolong khabarkan pada si dia, aku mahu dia berjaya dalam impian dan cita-citanya..

Tolong khabarkan pada si dia, jadilah penyokong dalam kejayaanku..

Tolong sampaikan pada si dia, aku mendambakan cinta suci yang terjaga..

Tolong sampaikan pada si dia, cinta kerana Allah tidak ternilai harganya..

Tolong sampaikan pada si dia, hubungan ini terjaga selagi dia menjaga hubungan dengan Yang Maha Kuasa..

Tolong sampaikan kepada si dia, kerana aku tidak mampu memberitahunya sendiri...

Hanya engkau Ya Allah mengetahui siapa si dia..
Moga pesananku sampai padanya walau aku sendiri tidak mengetahui siapa dan di mana si dia..
Moga dia seekor lebah yang sentiasa memuji keagungan Yang Maha Kuasa memasuki taman larangan dengan sopan santunnya dan bertemu mawar berduri yang terjaga oleh tuannya..
Simpanlah pesanan ku ini sehingga engkau bertemu diriku suatu hari nanti...


Saturday, April 30, 2011

HALA MADRID!


helow2! kali nie aku nak cite sikit pasal feveret team aku...REAL MADRID! aku memang minat real madrid sejak dari sekolah rendah lagi..untuk pengetahuan korang aku nie asalnya kaki bangku...aku mula bergiat dengan bola sepak start dari darjah 4...kire lambat tu..
player yang banyak menispirasikan aku untuk men bola ialah zinadine zidane...the great muslim player...tapi sekarang dah pencen..
skill dan teknik beliau selalu aku tengok untuk improve diri aku..oleh kerana beliau dah pencen, so, feveret star aku kat real madrid ada dua dah..kaka n c. ronaldo..mereka ada skill dan teknik yang berbeza, tapi masih mampu bekerjasma..like them very much...dah lah..lainkali aku sambung lagi cite pasal mereka nie...ni saje je mukadimah..hehe..chow lok..salam...

Wednesday, February 2, 2011

PERMATA HATIKU....


Assalamualaikum w.b.t
...Mereka ini orang tua aku..tanpa mereka aku bukanlah siapa2..dari kecil hingga dewasa, hanya mereka yang memahami aku..tiada orang lain yg phm aku seperti mereka..hanya ucapan terima kasih dan kasih sayang sepenuh hati yg dapat aku beri saat ini..insyallah, jika aku berkesempatan, akan aku balas jasa mereka setakat yang aku mampu..amin..

10 PERKARA MENJAGA HATI IBU BAPA

Bagaimana menjaga hati ibu bapa kita? Di sini terdapat 10 perkara yang anda sebagai anak boleh lakukan dalam menjaga hati ibu bapa.

1. Ibu bapa akan sejuk hati jika kata2 mereka ditaati dan diikuti oleh anaknya.

2. Semua orang suka dibahasakan dengan baik. Kalau anak bercakap lunak, tentu ibu bapa senang. Berbanding kalau anak tinggikan suara atau bercakap kasar, ibu bapa mudah tersinggung.

3. Berbakti kepada ibu bapa. “Sesiapa berbakti kepada ibu bapanya maka kebahagiaanlah habuannya dan Allah akan memanjangkan (pula) umurnya.” (Hadis riwayat Abu Ya’la, at-Thabrani, as-Syaibani dan al-Hakim)

4. Pandang mereka dengan penuh kasih sayang dan gembirakan hati mereka dengan selalu senyum dan bermanis muka kerana ia memberi kesan di hati ibubapa. menurut Nabi s.a.w., Memandang ibu bapa (dengan kasih sayang) adalah ibadah.(Riwayat Abu Daud)

5. Hati ibu bapa terhibur jika anak mereka tahu menghormati mereka. Nabi s.a.w. banyak memberi panduan cara-cara hormat pada ibu bapa. Antaranya, baginda melarang seorang anak berjalan mendahului ibu bapanya atau duduk sebelum ibu bapanya duduk dan perlunya anak membiasakan budaya minta izin pada ibu bapa, seperti minta izin untuk ke mana2.

6. Hargai pemberian dari ibu bapa kita. Menghargai pemberiannya sama dengan menghargai dirinya.Oleh itu mereka akan berasa senang hati.

7. Jika sudah tidak tinggal bersama ibu bapa, seorang anak perlu selalu berhubung dan jenguk mereka.

8. Peka dengan apa yang ibu bapa suka atau tak suka. Jangan buat sesuatu yang anda tahu ibu bapa anda tak suka. Anda juga tahu apa makanan kesukaan ibu bapa, tempat yang ibu bapa suka pergi dan sebagainya. Ini akan membuatkan ibu bapa anda terhibur.

9. Minta pandangan, nasihat, restu dan doa dalam apa-apa keputusan terutama melibatkan soal kahwin, kerjaya, sambung belajar dan yg melibatkan persoalan besar dalam hidup anda.Pasti ibu bapa akan merasa bangga kerana anak2 masih merujuk kepada mereka sebagai orang tua.

10. Kebanyakan ibu bapa pastinya menyimpan hasrat terhadap anak2 mereka. Mahukan anak berjaya dalam hidup, menjadi anak soleh dan solehah serta tahu kenang jasa kedua ibu bapa. Memenuhi hasrat mereka adalah salah satu cara untuk gembirakan mereka.

Untuk membalas sepenuhnya jasa ibu bapa memang tak mungkin tapi jika anda tahu kenang jasa dan menjaga hati mereka , ibu bapa anda pasti akan rasa bahagia.

Sunday, July 18, 2010

a poem about life

life is too short,
but life is sweet,
laugh when you can,
apologize when you should,
and let go of what you can't change.

life is precious,
like the earth beneath your feet,
for a baby born and crawl,
like a man wake up in the morning and walk through,
and for an old with his crosier try to stay up.

life is struggle,
it change goes up and down,
you never know until it comes around.

life is a hope,
a hope for still breathing,
a hope to see a sun for another day,
and a hope to complete it nicely.